Evoland icon

Evoland is Game van de Week

De nieuwe iOS-game Evoland weet op prachtige wijze in beeld te brengen hoe games in de afgelopen 30 jaar zijn veranderd. Een bijzondere Game van de Week.

Evoland title
We hebben in de afgelopen 30 jaar pixels vervangen zien worden door fraaie 3D-modellen. Chipmuziek is omgeruild voor zorgvuldig opgenomen orkestmuziek. Maar hoe zijn we vanaf de vroegste spellen nou gekomen waar we nu zijn? Het is een vraag die de nieuwe iOS-game Evoland wil beantwoorden. Evoland begint als een rollenspel dat je misschien wel op de eerste Gameboy had kunnen spelen, maar wordt naarmate je verder komt steeds moderner en uitgebreider.

Evoland is zodra je begint een role playing game in de meest traditionele soort. Je bekijkt de held van bovenaf en kunt met een analoge stick rondlopen. Of nou ja: je mag alleen naar rechts bewegen. Pas als je het kistje aan de rechterzijde hebt geopend, krijg je de mogelijkheid om naar links te lopen. En daar vind je weer het kistje waarmee je alle kanten kunt. Zo besteed je de rest van de game: je zoekt steeds meer kistjes, die allemaal ook steeds meer nieuwe functies ontsleutelen. Zo vind je de mogelijkheid om naar een nieuw gebied te lopen, de optie om geluidseffecten in je game te horen en – jawel – een voorwerp dat de gehele gamewereld kleur geeft. Hoe langer je speelt, hoe geavanceerder de nieuwe spelfuncties. Zo krijg je een gevechtssysteem, een verhaallijn, achtergrondmuziek, een dorp en de dorpelingen van dat dorp naarmate je steeds meer schatten vindt. En geloof ons: daar gaat Evoland echt heel ver mee. Tegen het einde is de game uitgegroeid van een zwart-witpixelspelletje, in een driedimensionaal avontuur.

Verhaal

Tegen het einde van Evoland kun je de eerder bezochte gebieden allemaal weer bezoeken, maar dan in de vorm van een moderne 3D-game. Dat is leuk, maar eigenlijk waarderen we Evoland veel meer voor het verhaal dat de game vertelt. Dan hebben we het niet over het stukje plot dat aan het begin wordt vrijgespeeld: Evoland vertelt hoe games de afgelopen jaren zijn gegroeid. Door je langzaamaan alle technische verbeteringen langs te lopen, krijg je een geweldig idee van hoe het medium heel geleidelijk is veranderd. Want je krijgt in Evoland niet alleen de sprong van 2D naar 3D te zien: naarmate je verder speelt ontgrendel je langzaamaan steeds meer kleuren, camaratrucs en andere technieken die in de jaren ’90 werden ontwikkeld.

Evoland screenshot
Evoland 3D

Conclusie Evoland review

Evoland is een ode aan het rollenspel, dat op een unieke manier de ontwikkelingen van de afgelopen 30 jaar in beeld brengt. Dat dit uitgerekend in een game gebeurt, zorgt ervoor dat Evoland zo bijzonder is. De veranderingen op het gebied van gametechnologie zijn zo namelijk veel tastbaarder. Je ziet niet alleen een video of een plaatje: je beleeft een spel zoals het aanvoelde in een periode. Evoland vertelt een verhaal over games, op een manier waarop alleen games iets kunnen vertellen.

• Ode aan games.
  • Veel verschillende stijlen.

• Niet heel lang.