Discord icon

Review: Discord wil ‘Slack voor gamers’ worden

De nieuwe chatapplicatie Discord belooft om 'Slack voor gamers' te worden. Hiermee kun je ook audiogesprekken voeren met je medegamers.

Discord iconDe zakelijke chatdienst Slack groeit als kool. Er zit kennelijk groot geld in een krachtige chatapplicatie waarin je met je collega’s in meerdere kanalen kunt praten, iets waar niet alleen Slack zich op wil richten. Het nieuwe Discord kiest namelijk voor een vergelijkbare aanpak, maar wil hierbij een app speciaal voor gamers ontwikkelen. Daarmee kun je niet alleen chatten, maar ook audiogesprekken voeren met andere gebruikers.

Kende je Slack nog niet? Lees dan ook onze uitgebreide Slack-review.

Discord nog in alfa-fase

Het is misschien verstandig om dit meteen te zeggen: op het moment bevindt Discord zich in een alfa-fase. De app wordt sinds begin 2015 ontwikkeld en werd afgelopen week voorzichtig aan de buitenwereld getoond, waarna er nu ook een iOS-app is verschenen. De app lijkt verdraaid veel op Slack, maar volgens de ontwikkelaar was eigenlijk de communicatietool Flowdock een grote inspiratiebron. Hoewel de basisfunctionaliteit van Discord al werkt, missen er nog veel van de functies die de app uiteindelijk zo krachtig moeten maken.

Discord iOS 1 Discord iOS 2

De mobiele versie van Discord is op het moment van schrijven ook ondergeschikt aan de desktopapplicatie. Op een computer kun je gebruikmaken van zowel chatkanalen als audiokanalen, maar in de mobiele app zijn alleen de chatfuncties toegankelijk. Andere functies zoals het notificatiescherm werken ook nog niet. Dat gaat later wel veranderen: de ontwikkelaar belooft dat alle hoofdfuncties zowel mobiel als op de desktop gaan werken. Dit kan op afstand zelfs al worden geactiveerd, waardoor er geen app-update nodig zal zijn.

Meerdere kanalen binnen Discord

Discord is een chatapplicatie, maar werkt daarbij compleet anders dan bijvoorbeeld WhatsApp en Telegram. Je maakt een server voor een groep vrienden met wie je games speelt, zoals bijvoorbeeld een clan, waarna je op deze server meerdere chatkanalen kunt aanmaken. Je opent zo een algemeen chatkanaal om in te praten, maar bijvoorbeeld ook een plek om te chatten over specifieke spelevenementen of strategieën. Het zorgt ervoor dat iedere discussie een plek krijgt, net als in Slack en andere zakelijke apps.

Discord Mac

De app onderscheidt zich door tegelijkertijd een VoIP-dienst aan te bieden waarmee je audiogesprekken voert. Deze werkt hetzelfde als met chatkanalen: je kunt meerdere plekken maken om in te praten. Vanuuit de app geef je aan of je microfoon altijd ingeschakeld moet zijn, alleen moet activeren als je hard genoeg praat of dat je vooraf een knop moet indrukken. Een belangrijke functie voor gamers, die vaak gebruikmaken van diensten zoals Mumble en Teamspeak om met elkaar te praten. Discord biedt zijn diensten echter gratis aan, terwijl alternatieven meestal een abonnement aanbieden voor een server. De app toont tegelijkertijd geen reclame en ontwikkelaar Jason Citron garandeert dat er zorgvuldig wordt omgegaan met gebruikersgegevens. Ze willen op een heel andere manier geld gaan verdienen:

We zijn van plan om optionele, cosmetische opties te verkopen, zoals thema’s, geluidspakketten, stickers en emoticons.

Dat verdienmodel ligt overigens nog even op de achterplank: op het moment draait Discord’s tienkoppige ontwikkelteam grotendeels op investeringsgeld en zijn ze vooral bezig met het groeien van de community. Pas als de app groot is, willen ze serieus aan de slag om geld binnen te halen.

Automatische gamesberichten

Discord automatische gamesberichtenMisschien wel de interessantste functie van Discord is op het moment slechts een belofte. Ontwikkelaar Stanislav Vishnevskiy zegt dat Discord uiteindelijk chatbots krijgt, die nauw verbonden zijn met je games. Speelt je de groep op je server een online rollenspel? Dan krijg je in de chat automatisch te zien wanneer er een zeldzaam monster is gespot, of als je clangenoten een nieuw wapen hebben gekregen.

De bots van Discord doen een beetje denken aan wat er nu al mogelijk is in Slack, waar je bijvoorbeeld automatisch tweets laat binnenkomen of zelf gecompliceerde processen automatiseert. Discord wil zich echter specifiek richten op het automatiseren van game-informatie, waar de doelgroep iets aan heeft. Dat is iets waar de ontwikkelaar ook al veel ervaring mee heeft.

Eén gamefunctie zit op het moment al in Discord: heeft iemand de app op een computer openstaan tijdens het gamen, dan zie je welk spel hij of zij speelt. Op het moment werkt deze functie echter nog wat beperkt, waardoor je alleen games van Square Enix, Blizzard en een aantal MOBA’s in beeld krijgt. Er wordt echter hard gewerkt om deze lijst uit te breiden. Daarnaast worden sommige games later nog specifieker geïntegreerd. Door de speldata van bijvoorbeeld een online game te lezen, gaat Discord in de toekomst tonen in welk spelgebied je op het moment rondloopt.

Ervaren team

Discord wordt gemaakt door Hammer & Chisel, de ontwikkelstudio die lang geleden het sociale gamesnetwerk OpenFeint voor iOS maakte. Inmiddels is OpenFeint er alweer drie jaar mee gestopt, maar tijdens de vroege jaren van de App Store was het netwerk één van de grootsten. Uiteindelijk werd de dienst verkocht aan het Japanse GREE, voor maar liefst 104 miljoen dollar.

OpenFeint-oprichter Jason Citron werkt zelf aan Discord, samen met developer Stanislav Vishnevskiy. Een wat minder bekende naam, maar wel iemand die precies de ervaring heeft om een app als Discord te maken. Hij is namelijk de maker van gameswebsite Guildwork, een soort van Facebook voor online spellen waarin automatisch spelinformatie wordt geladen. Hierdoor zien je vrienden wanneer je een level bent gestegen of een nieuw pantser hebt gewonnen.

Conclusie Discord review

Het is misschien wat vroeg om een conclusie te trekken over Discord. De app bevindt zich nog in een zeer vroege ontwikkelfase, waardoor de meest interessante functies nog niet zijn geïntegreerd. Op het moment van schrijven is Discord ‘slechts’ een veelzijdige chatapp, waarmee je ook tijdens het gamen een audiogesprek mee kunt voeren op de computer. Op het moment laat Discord je nog geen andere diensten integreren, waardoor de app minder krachtig is dan bijvoorbeeld Slack. Maar dat kan veranderen. De beloofde functies zijn perfect voor een gamerscommunity. En met een ontwikkelteam als dit, worden die beloftes vast waargemaakt.

• Veelzijdige chatapp voor gamende vrienden.
  • Gratis audiogesprekken op computer.

• iOS-app is op het moment nog wel héél beperkt.