Demo: Crysis spelen op je iPhone met OnLive

29 december 2009, 15:44 · Edward Neve

Zagen we eerder al een sterk staaltje van gaming op de iPhone met de Unreal 3 engine, het kan nog mooier. Steve Perlman, CEO van de dienst OnLive, heeft voor een groep studenten een demonstratie gegeven van de bekende game Crysis, werkend op een iPhone. Deze game vergt normaal het uiterste van een gewone desktopcomputer, laat staan dat hij op een mobiele telefoon kan worden gespeeld. OnLive heeft dit echter toch voor elkaar gekregen door ervoor te zorgen dat je het spel niet op de iPhone zelf speelt, maar via de gameservers van OnLive.

Hierdoor wordt het toestel zelf niet belast, maar ontvangt het streaming de beelden van de game, die je wel via de iPhone zelf kunt bedienen. Deze manier van gamen vergt wel een snelle en stabiele internetverbinding tussen de iPhone en de servers van OnLive. Er treedt anders teveel latency (vertraging) op in het besturen van de game en de actie die vervolgens op het scherm getoond wordt.

Als het gamen ‘in the cloud‘ verder ontwikkeld wordt, opent dit een heel nieuw scala aan spelmogelijkheden voor de iPhone zo lijkt het. In principe zijn dan alle grote en veeleisende games speelbaar op een iPhone of ander mobiel toestel, mits er een goede verbinding aanwezig is.

Bekijk hieronder de demonstratie van Crysis op de iPhone:

De hele presentatie van Steve Perlman over OnLive (48 min) is te bekijken via de website van de Columbia University.

Via: Fok.nl en OS X Reality

Onderwerpen
door Edward Neve

Edward Neve (1979) was vaste blogger op iPhoneclub.nl van maart 2009 tot februari 2010. Al van kinds af aan bezig met computers, gadgets, en alles waar zoveel mogelijk knopjes op zitten. Nadat hij in 2007 voor het eerst in aanraking kwam met een iPod Touch volgde er niet lang daarna zijn eerste iPhone 3G. Sindsdien is hij helemaal verknocht aan het apparaat en probeert hij al het nieuws bij te houden wat hierover langskomt. Hij was al een vaste lezer van iPhoneclub en kwam via Twitter in contact met Gonny en Jean-Paul, die hem destijds vroegen om zijn nieuws voortaan ook hier op te schrijven. Edward schrijft onder meer ook voor PCM en Computer Idee. Nauwlettend hield hij voor ons de AppStore en Cydia in de gaten op zoek naar de beste tweaks, programma's en spellen. 

    15 reacties

    • Sty
      4 years

      Leuk idee dat Onlive, maar voor multiplayer (in shooters) telt elke milliseconde. Dus totdat we allemaal op glasvezel zitten is dit enkel leuk voor singleplayer spul.

      En voor mensen met een broodrooster / Mac waarop enkel patience draait natuurlijk.

      Antwoord Quote

    • Nigel
      4 years

      @Sty: glasvezel heeft nog niet veel nut denkik want als ik me niet vergis ondersteund de iphone’s netwerkkaart maar tot 10mbit/s.

      Antwoord Quote

    • Sty
      4 years

      Ging me ook meer om het idee van OnLive dan de combinatie van iPhone + OnLive. In het filmpje word ook al genoemt dat je met de iPhone beter de ‘spectate’ functie kunt gebruiken, kijken wat je vrienden aan het spelen zijn terwijl je in de trein zit ofzo.

      Antwoord Quote

    • Merijn
      4 years

      Hij weet het wel te vertellen zeg

      And this… uhhh.. this is… uhhh.. the new… uhhh the new whatever

      Doet Jobs zn werk toch een heel stuk beter ;)

      Wel duur voor OnLive als ze voor honderdduizenden iPhones rekenkracht moeten hebben. Verder wel echt vet dat zoiets kan, ook al kan ik me goed voorstellen dat de echte gamer liever achter z’n pc zit voor een spel als dit…

      Antwoord Quote

    • sasf
      4 years

      Leuk, al lijkt me dat er gesleuteld moet worden aan de besturing wanneer we PC games op een iPhone gaan spelen. Maar goed, dit geeft wel een indruk van de mogelijkheden en een mogelijke ontwikkeling voor de toekomst van mobiele telefoons. Steeds meer cloud-based? Dus geen deftige processors, maar streaming?

      Heel handig, al lijkt het me niet erg energie efficiënt en ook niet mogelijk met de dekking van het huidige 3G netwerk. Ongeacht of LTE sneller is moet de dekking veel beter worden wil je kunnen vertrouwen op streaming diensten.

      Antwoord Quote

    • Mattias
      4 years

      Laat dat nog maar een paar jaartjes wachten met online spelen dekking en snelheid is nog veel te laag daarvoor

      Antwoord Quote

    • Sty
      4 years

      @sasf

      Niet energie efficiënt? Het bakbeest wat voor 100 pc’s spelletjes draait in een professioneel gekoelde behuizing zal minder verbruiken dan de losse PC’s op kamertemperatuur.

      Antwoord Quote

    • sasf
      4 years

      @Sty:
      Dat durf ik te betwijfelen. Volgens mij kun je niet zo efficiënt werken wanneer je een game streamt als wanneer je het lokaal zou renderen. Uiteindelijk heb je gewoon rekenkracht nodig voor de tijd dat de game gespeeld wordt. Of je die nou thuis verbruikt of van een server huurt. Het is natuurlijk wel de vraag wat beter is voor het milieu, in elke telefoon een deftige processor proppen (en dus bakken) of dit op een centrale plaats te regelen.
      Het probleem dat je aankaart is echter van een andere aard, de zuinigheid van de processors in de woonkamer t.o.v. die in serverparken.
      Dat vraagstuk staat los van het streaming verhaal.

      Antwoord Quote

    • 4 years

      mooie technologie, welke even flink door-ontwikkeld moet worden
      alleen 1 nadeel: dus niet mogelijk om het te spelen als je buitenshuis (geen wifi) bent

      Antwoord Quote

    • Nils Veldhuis
      4 years

      Geef!! ziet er stoer uit :D

      Antwoord Quote

    • Robin
      4 years

      lekker .. ik zie er al naar uit ! :)

      maar gelukkig houden ze ons hier op de hoogte zoals gwoonlijk ;)

      btw hoe kun je je iphone games op een MacBook Pro/ projector laten zien ? dan wil ik gerust gamen met mn iphone 3GS op mn laptop als dat echt zo soepel werkt? :p

      Antwoord Quote

    • max
      4 years

      OnLive is zeker nice :D Ben benieuwd waar dat heen gaat, maar doe mij maar echte games die draaien op de iPhone via onder andere de unreal engine 3.

      Antwoord Quote

    • vaagventje
      4 years

      Origineel geplaatst door Sty
      En voor mensen met een broodrooster / Mac waarop enkel patience draait natuurlijk.

      lol

      wil dat wel eens proberen

      Antwoord Quote

    • Sty
      4 years

      @sasf:
      met OnLive kun je met een heel brak bakkie de mooiste spellen spelen, omdat het reken werk juist op een serverpark gebeurt. Je zou dus op de zuinige notebook van je werk een potje Crysis kunnen spelen waarbij jij enkel de besturing streamt naar de server die jouw vervolgens het beeld laat zien.

      Dus geen processor, RAM en videokaart die heet staan te draaien bij elke gamer, dat gebeurt allemaal centraal in een met vloeibare helium gekoelde super kast ergens in een kelder :P

      Antwoord Quote

    • PearLRoX
      4 years

      Dus niemand weet hoe je met de iPhone op je MacBook kunt spelen?? :P

      Antwoord Quote

    Plaats een reactie

    Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar.com. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.