De App Store is 5 jaar: dit zijn de cijfers

10 juli 2013, 12:30 · Bart Breij

App Store 5 jaar de cijfersDe App Store is 5 jaar, dat kan je vanaf de aanbiedingen maandag en onze vooraankondiging vanochtend moeilijk ontgaan zijn. Maar wat behelst de App Store precies? In dit artikel zetten we huidige cijfers van de App Store op een rij. Hoeveel apps zijn er, in welke categorieën bevinden ze zich, wat levert een app op en welk effect heeft een aanbieding op een applicatie?

Uit hoeveel apps bestaat de App Store?

App Store 5 jaar uit hoeveel apps

  • Er staan 900.000 apps in de App Store.
  • In november 2012 had Apple al één miljoen apps goedgekeurd.
  • In totaal zijn 336.256 apps weer uit de App Store verdwenen. De ontwikkelaar kan hem hebben teruggetrokken, of Apple weigerde de app na hem aanvankelijk wel goed te keuren voor de App Store. (148Apps)
  • Het totale aantal apps dat ooit uitkwam in de Amerikaanse App Store, inclusief weer verwijderde apps: 1.225.610.
  • En het totale aantal uitgevers dat een app in de Amerikaanse App Store uitbracht, bedraagt 238,436.
  • Deze maand zijn er elke dag 257 apps uitgebracht. Er verschenen elke dag zo’n 62 games en 196 niet-games.
  • In mei 2013 verschenen de meeste apps in de App Store: gemiddeld 1053 per dag!
  • De Facebook-app (uitgekomen op 9 januari 2010) deed er 9 maanden over om aan 1 miljoen downloads te komen. Draw Something (uitgekomen op 1 februari 2012) presteerde dat in 9 dagen. (Distimo)
  • Op 16 mei maakte Apple bekend dat er meer dan 50 miljard downloads zijn gedaan in de App Store. Er is meer dan 10 miljard dollar uitbetaald aan ontwikkelaars.
  • De gemiddelde iOS-bezitter heeft 83 apps op zijn toestel geïnstalleerd. Op Android bedraagt dat aantal 63. (Asymco)
  • Liefst 38 procent van alle iOS downloads in Nederland, vindt plaats op de iPad. De iPhone en iPod touch delen dus 62 procent. (Distimo)

Wat kost een app?

App Store 5 jaar wat kost een app

  • Bijna 90 procent van de gedownloadde apps is gratis.
  • De gemiddelde gemengde prijs van apps en games in de App Store is 1,09 euro. (148Apps)
  • De gemiddelde game kost 0,63 euro.
  • De gemiddelde app, niet-game dus, kost 1,16 euro.
  • De gemiddelde prijsdaling bij een prijsstunt van een app, bedraagt 1 tot 3 dollar. Op de iPad wordt in 20 procent van de aanbiedingen zelfs meer dan 4 dollar van de prijs af gehaald. Toch is het effect op de iPhone groter. Een app scoort vijf dagen na de introductie van de korting cumulatief 1665 procent meer downloads op de iPhone; op de iPad is dat 871 procent. Na de aanbiedingsactie, zakken de verkopen weer 46% (iPhone) en 57% (iPad) in. (Distimo)
  • In mei 2013 moest een gratis app 23.000 keer gedownload worden om op de nummer 50 plek van gratis apps te staan in de Verenigde Staten. Bij betaalde apps bedraagt dat aantal slechts 950 keer.
  • Een app in de Verenigde Staten moet dagelijks 12.000 dollar aan inkomsten genereren om de top 50-positie van de meest opgebrachte apps terecht te komen.

Wat leveren apps in de App Store op?

  • De gemiddelde inkomsten per app bedragen 0,23 dollar. (Asymco)
  • Candy Crush Saga van uitgever King.com brengt elke dag 495.073 euro in het laatje. Dat is een miljoen euro elke twee dagen en een paar minuten!
  • De App Store genereert nog altijd meer inkomsten dan de Google Play Store, ook al heeft Android een hoger marktaandeel.

App Store 5 jaar tegenover Google Play

  • Zo’n 25 ontwikkelaars genereren de helft van de omzet binnen de App Store, luidt een analyse in december 2012. Daartoe behoren Zynga, Electronic Arts, Disney, Rovio, Glu en Gameloft. Het grote geld zit hem in games dus.
  • In de zomer van 2012 vergaarde de 200 populairste gratis apps wereldwijd 16,8 miljoen downloads, ten opzichte van 7,7 miljoen in 2010. In hetzelfde tijdsbeeld scoorden betaalde apps slechts 13 procent meer ten opzichte van 2010, en zakte de gemiddelde verkoopprijs ook met 16 procent. De winst van gratis apps nam toe; die van betaalde apps af.

App Store 5 jaar winst per gratis en betaalde apps

  • Apps zijn goed voor één derde van de inkomsten die Apple genereert uit iTunes.
  • De inkomsten van apps gezamenlijk groeien 50 procent; andere media in iTunes groeien 28 procent.
  • Asymco maakte een grafiek waarin de downloads (witte bolletjes – in miljoen per dag), inkomsten, en Apple’s uitbetalingen (groen) verwerkt staan. In het rood zie je de inkomsten per download.

Asymco gemiddelde opbrengst per app

Hoe ziet de app-verdeling in de App Store eruit?

App Store categorie dienstenWelke categorieën tellen de meeste applicaties? De startup Ottocat bracht het in kaart. De waardes die je hieronder ziet, tellen apps voor zowel de iPhone als de iPad. Inmiddels verwijderde apps worden echter niet verrekend.

De rubriek Games is verreweg de grootste categorie in de App Store, met 157.572 games. Entertainment volgt met 116.942 apps, en Onderwijs en Lifestyle kleven aan de 100.000. Diensten (84k), Zakelijk (62k) en Productiviteit (51k) vormen de subtop, en daaronder volgen Reizen (49k), Boeken (39k), Muziek (32k) en Foto en Video (30k) nog boven de 30.000-grens. Bij Gezondheid en Fitness (29k) en Sport (25k) begint de tweede helft van de lijst, gevolgd door Sociale netwerken (23k), Navigatie (21k) en Nieuws (20k). Daaronder tref je in deze volgorde Medisch, Financiën, Eten en Drinken, Kiosk, Catalogus en Weer. De hekkensluiter heeft 4747 apps.

Tijd om er wat specifieker in te duiken met een stiekem niet zo heel willekeurige selectie. Er staan 29.904 puzzelgames in de App Store, meer dan avonturen-, strategie- en racegames bij elkaar. Met 3500 applicaties kan je reizen, hotels of andere toeristische attracties boeken; 218 toeristische apps gaan specifiek over Amsterdam. PDF is het populairste bestandstype onder iOS-apps, met 2155 apps. De categorie productiviteit wordt verder gevormd door maar liefst 1550 todo-apps, en de aanwezigheid van Dropbox is ook opvallend: 1259 apps. Binnen de categorie Navigatie telt de App Store maar liefst 1035 om mee te parkeren.

En dan nog even de schimmige kant van de App Store. Er zijn 1597 ringtone-apps terwijl het helemaal niet zo makkelijk is om die te installeren op de iPhone, er zijn 1458 prank-apps om anderen in de maling te nemen en er zijn 202 apps over Justin Bieber. Bovendien zijn er nog altijd 473 apps met scheten, waar de App Store ooit zo om werd uitgelachen. Gelukkig staat er inmiddels aardig wat tegenover.

Hoe zien de geschiedenis en ontwikkelingen van de App Store eruit?

Daarover lees je alles in onze App Store 5 jaar-special van morgen! En wil je de App Store vandaag bezoeken ter ere van het 5-jarige bestaan, download dan gelijk ook even onze iCulture-app!

door Bart Breij

Heeft bijna 1200 apps op de iPhone staan - net iets meer dan het gemiddelde aantal van 26. Is dan ook de appmeister van iCulture, met meer dan 5000 artikelen over apps en games. Kan niet zonder todo-app Clear.

9 reacties

  • jorrick
    1 year

    5 jaar lang een super store!

    Antwoord Quote

  • Guillaume
    1 year

    Goed en overzichtelijk. Leuk om te lezen, mijn complimenten!

    Antwoord Quote

  • Marcoooo
    1 year

    Nice work!! Leuk om te lezen

    Antwoord Quote

  • Complimenten voor het uitgebreide artikel. Let wel op met overname andermans grafiekjes, die grafiek onder ‘wat leveren apps op’ is wel erg apart. Een grafiek die start bij 81% en eindigt bij 73% waarbij de lijn hoger eindigt?

    Antwoord Quote

  • Kevin
    1 year

    Op de app store zijn gewoon de leukste spellen !!!

    Antwoord Quote

  • Bart
    1 year

    Origineel geplaatst door Joost van der Borg
    Complimenten voor het uitgebreide artikel. Let wel op met overname andermans grafiekjes, die grafiek onder ‘wat leveren apps op’ is wel erg apart. Een grafiek die start bij 81% en eindigt bij 73% waarbij de lijn hoger eindigt?

    Het gaat om total revenue, dus die kan best hoger liggen. In theorie hadden ook beide lijnen twee keer zo hoog kunnen liggen, de onderlinge verhouding blijft 73 vs 27 procent.

    Antwoord Quote

  • Origineel geplaatst door Bart
    Het gaat om total revenue, dus die kan best hoger liggen. In theorie hadden ook beide lijnen twee keer zo hoog kunnen liggen, de onderlinge verhouding blijft 73 vs 27 procent.

    Natuurlijk, vermoedelijk is totale revenue de eigenlijke y-as. Maar als je geen revenue labelt maar percentages, kun je niet het lagere getal hoger laten eindigen.

    Antwoord Quote

  • [...] Deze blogpost, geschreven door Bart Breij (@scarbir), is eerder verschenen op iCulture. [...]

    Antwoord Quote

  • RD
    1 year

    Origineel geplaatst door Joost van der Borg
    Natuurlijk, vermoedelijk is totale revenue de eigenlijke y-as. Maar als je geen revenue labelt maar percentages, kun je niet het lagere getal hoger laten eindigen.

    Had idd omzet op de Y-as moeten staan en een percentage in een klein inzetblokje erbij, bij voorkeur boven de lijn. Nu is het ietwat verwarrend neergezet door Distimo.

    Antwoord Quote

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar.com. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.