Cargo-Bot: eerste volledig op de iPad geprogrammeerde game

cargo-bot ipadVoor het maken van iPad-apps zullen veel mensen gewoon op de Mac aan de slag gaan. Maar het kan ook op de iPad. Ontwikkelbedrijf Two Lives Left wilde laten zien dat het mogelijk is en ontwikkelde de game Cargo-Bot. Cargo-Bot is een puzzelgame waarbij je een robot moet leren om kratten te verschuiven. De 36 puzzels die in de game aanwezig zijn wekken niet de indruk dat er een houtje-touwtje-methode is gebruikt om de app te maken. De graphics zien er goed uit op het retinascherm en je kunt gevonden oplossingen voor de puzzels opslaan en delen met vrienden via YouTube. Zo kun je anderen laten zien hoe slim je een puzzel hebt opgelost.

cornea programmeertool ipadDe makers van Cargo-Bot maakten gebruik van Codea (zie hiernaast). Ze gaan ook de broncode van de Codea Runtime Library beschikbaar stellen onder de Apache-licensie (2.0). Je moet wel een geregistreerd iOS-ontwikkelaar zijn om je Codea-projecten om te zetten naar werkende apps. De game Cargo-Bot is bedacht door de Braziliaan Rui Viana, die al een ruw prototype van de game had gemaakt. Het team van Two Lives Left nam vervolgens contact op met het aanbod om er een echt werkende app van te maken. Zelf proberen? Codea kost €7,99 in de App Store. Two Lives Left heeft de game volledig op de iPad gemaakt met Codea, inclusief het prototypen, programmeren en de nabewerking.

Downloaden programmeertaal: Codea (€7,99 – ook Nederlandse App Store)
Downloaden game: Cargo-Bot (gratis – alleen Amerikaanse App Store)

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture. Deze maand verschijnt na twee jaar schrijven, schrappen en testen haar boek 'Fit met apps en wearables'. Nu in de boekwinkel!

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar.com. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.