App Review: MustKnow News: elk uur de 10 belangrijkste headlines

MustKnow News is een nieuwe nieuwsapplicatie met een eenvoudig concept: het zorgt ervoor dat je elk uur even snel de tien belangrijkste nieuwsberichten van de dag kan lezen. iPhoneclub.nl onderwerpt het aan een test.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

MustKnow News nieuws in 10 berichten iPhone iPod touchLess is more, luidde de strekking van filosoof Christoph Martin Wieland omstreeks 1774. Een uitgangspunt dat is overgenomen door architecten en ontwerpers over de hele wereld en weerspiegelt in het ontwerp van de meeste Apple-apparaten. De nieuwe applicatie MustKnow News past het toe op de inhoud van haar nieuwsvoorziening. De app ‘knipt’ alleen de belangrijke berichten van vertrouwde nieuwsbronnen uit en biedt zo elk uur tien nieuwsverhalen die je volgens de app niet mag missen.

Nog geen Nederlands en Belgisch nieuws

Helaas zijn er nog geen Nederlandse en Belgische edities verkrijgbaar van MustKnow News. Die staan wel in de planning, laat ontwikkelaar Granola Apps iPhoneclub weten, Tot dusver aggregeert de toepassing alleen de belangrijkste verhalen uit negen andere landen: Canada, de Verenigde Staten, Duitsland, Engeland, Spanje, Frankrijk, Italië, Australië en Japan. Gezien onze eigen nieuwsselectie in Nederland, zullen de verhalen uit de Verenigde Staten – omtrent bijvoorbeeld de presidentsverkiezingen – ons waarschijnlijk het meest aangaan. Gelukkig kan je in de opties op elk moment schakelen tussen edities. Het is nog niet bekend wanneer de Nederlandse en Belgische versie worden geïmplementeerd.

Heldere interface

De interface van MustKnow News heeft veel weg van de bekende sociale nieuwsapplicatie Flipboard, maar steekt net wat overzichtelijker in elkaar. Je krijgt altijd drie van foto’s voorziene pagina’s voor je neus, waar je met een verticale beweging tussen veegt. Elk verhaal is voorzien van een cijfer van 1 tot en met 10. Zodra je een verhaal aantikt, komt dat uitgelicht in het scherm en schuiven de cijfers op naar links. Dat is meteen de inhoudsopgave van de app. Je hoeft het cijfer maar te selecteren om het bijbehorende verhaal te zien. Ook kan je met horizontale vegen door de verhalen bladeren. Hier is duidelijk goed over nagedacht.

Elk verhaal wordt alleen voorzien van een foto en ingeleid door de app. Als je erop drukt, word je via een in-app browser verwezen naar de pagina van het artikel. Dat is niet ideaal: de layout van veel sites is niet geoptimaliseerd op de iPhone en veel sites blijven opvallend land geladen worden in de app. Ook is het jammer dat je berichten niet in de liggende houding van de telefoon kan lezen. De deelmogelijkheden zijn dan wel weer uitstekend. Je kan een verhaal per link doorsturen naar e-mail, Safari, SMS, Twitter, Facebook, Tumblr en je kan het kopiëren. Daarnaast kan je het artikel doorspelen naar Google Reader, Read It Later en Instapaper.

Aanverwante media, was de bedoeling

Onder elk artikel biedt de applicatie links naar aanverwante media. Meteen onder een artikel staat een link met een andere insteek op het verhaal, op een aparte pagina daaronder, worden boeken, films, applicaties en een YouTube-video met een vergelijkbaar onderwerp aangekaart. Dat zal althans de gedachte zijn geweest. We treffen een link naar een flirt-app onder een verhaal over een baby’tje dat in een auto is gevonden en van twee overleden ouders blijkt te zijn. Ook bij politieke verhalen gaat het niet beter. Een verhaal bericht over de strijd tussen Romney en Obama in de volgende Amerikaanse presidentsverkiezingen, een link eronder laat een oudere uitspraak van de teruggetrokken kandidaat Santorum zien.

Het principe van MustKnow News is heel aardig: elk uur even snel de tien belangrijkste nieuwsberichten van het moment meepakken. Helaas valt de snelheid van de artikelen in hun webpagina’s te verbeteren en kunnen aanverwante media een stuk treffender. Het laatste knelpunt is dat je misschien niet wil betalen voor slechts een deel van de inhoud die naar voren komt bij concurrenten als Zite en Flipboard. Een argument dat natuurlijk veel minder telt als de Nederlandse en Belgische editie in een onbekende toekomst verschijnen.

Info: MustKnow News

16 april 2012 om 21:42
,