‘3D CAD op de iPhone is haalbaar’

· Gonny van der Zwaag

3D CAD op iPhone voor architectenDaniel Eran Dilger schreef vorige week op Roughly Drafted Magazine een uitgebreid artikel over videogames op de iPhone. De architectuur-website Architosh haalde uit het stuk een heel andere insteek: de iPhone is niet alleen krachtig genoeg om games te spelen, maar ook om 3D CAD-tekeningen te bekijken. Architecten bekijken de introductie van de iPhone SDK toch blijkbaar met een andere bril: bij de demonstratie van Sega’s Monkey Ball zag de redacteur van Architosh een 3D-vliegbeweging die architecten ook in 3D-modellering en -rendering gebruiken.

Als je 3D CAD op de iPhone zou willen gebruiken, is de ingebouwde accelerometer een belangrijke component. Hiermee kun je volledige navigatie in de richting van de X-, Y- en Z-as doen zonder dat je met knoppen hoeft te werken. Roteren, kantelen, voor- en achteruit bewegen is allemaal mogelijk door de iPhone in de gewenste stand te bewegen. Het artikel op Roughly Drafted gaat vooral in op de kracht van de iPhone vergeleken met recente mobiele gameconsoles zoals PSP en Nintendo DS. De iPhone heeft een 533 MHz Samsung-processor, terwijl de PSP slechts een 333 MHz MIPS R4000-processor heeft (weliswaar met aanvullende grafische processor). Apple’s Core Animation en OpenAL-audio (driedimensionele audio) aangevuld met de media-architectuur gebaseerd op QuickTime leveren volgens de architectuursite een platform op voor professionele 3D-toepassingen zoals CAD, MCAD, BIM en pro 3D.

Meer info: Architosh

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke feedback? Meld het ons via het speciale contactformulier!

Gonny van der Zwaag is oprichter en hoofdredacteur van iCulture. Daarnaast is ze auteur van het boek 'Fit met apps en wearables' en schrijft ze over slimmer fit worden op de website Fithacking.nl. Op 15 maart 2015 sprak Gonny op SxSW over de gevaren van wearables.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.