Apple’s iAds mogelijk binnenkort ook in iBooks

Volgens The Wall Street Journal is de kans groot dat we binnenkort ook iAds in e-books afkomstig van iBooks gaan zien.

iAdDe Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal meldt (abonnement vereist) dat we mogelijk binnenkort iAds in iBooks gaan tegenkomen. Volgens de krant zien uitgevers de winsten ten tijde van technologische ontwikkelingen als de iPad dalen. Bovendien is de uitgeefsector niet zo blij met al deze technologische ontwikkelingen en dit zou wel eens ten koste kunnen gaan van de content. Juist nu de concurrentie in de e-bookmarkt groeit en daarmee de prijzen en winsten dalen, zouden Apple’s iAds een logische keuze zijn.


Apple introduceerde iAds in april dit jaar als alternatief voor de standaard advertenties op mobieltjes. Doel van de advertenties is dat ze passen in de applicaties, interactief zijn en bovenal de gebruiker niet dwingen om de applicatie te verlaten.

Met de hoeveelheid informatie die Apple heeft van zijn iTunes-accounthouders, vormt het gebruik van iAds een van de meest dynamische manieren om een e-bookpubliek te bereiken. Terwijl advertenties op televisie, in films en games inmiddels algemeen aanvaard zijn, wisten e-books de dans tot nu toe te ontspringen.

Maar dat is volgens The Wall Street Journal binnenkort voorbij. Het lijkt onvermijdelijk dat ook e-books er nu aan moeten geloven, in het bijzonder die in Apple’s iBooksstore. Hoewel ook iPhone- en iPod touch-gebruikers tegenwoordig toegang hebben tot iBooks, is de iPad nog altijd het meest interessant voor deze markt, zeker met meer dan drie miljoen verkochte exemplaren. Momenteel heeft de iPad nog geen ondersteuning voor iAds omdat iOS 4 tot nu toe alleen voor de iPhone en iPod touch werd gelanceerd. Maar daar komt dit najaar, als het goed is, verandering in.

De mogelijkheden zijn in principe eindeloos. Zo zou je, wanneer je pagina 40 van een boek omslaat, begroet kunnen worden door een iAd op pagina 41. Vanwege de informatie die Apple al over ons weet, hoeven die iAds niet alleen gebaseerd te zijn op het boek dat je leest. Advertenties hebben waarschijnlijk alles te maken met jezelf: wat je hebt gekocht, gedownload, gelezen, afgespeeld enzovoorts. Je bent al een open boek voor Apple.

Aan de andere kant wordt het publiceren van e-books ook interessanter voor uitgevers, zeker voor de kleintjes en de zelfstandigen. Zo hebben ze ook na de verkoop van hun boek nog een inkomstenstroom. Bovendien zal daardoor de focus waarschijnlijk op kwaliteit in plaats van op kwantiteit komen te liggen. En dat is weer van voordeel voor de gebruiker, of in dit geval de lezer.

Via: CNet

Reacties: 21 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.