Apple werkt aan batterij die wekenlang meegaat

Het is een van de grootste ergernissen van telefoongebruikers: een batterij die veel te snel leeggaat. In een poll die we vlak door de aankondiging van de iPhone 4S organiseerden, bleek het zelfs de meest gewilde functie in de nieuwe iPhone: 33% van onze lezers wilden het liefst een betere batterijduur. Op de tweede plek […]
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

fuel-cell-nasaHet is een van de grootste ergernissen van telefoongebruikers: een batterij die veel te snel leeggaat. In een poll die we vlak door de aankondiging van de iPhone 4S organiseerden, bleek het zelfs de meest gewilde functie in de nieuwe iPhone: 33% van onze lezers wilden het liefst een betere batterijduur. Op de tweede plek stond een groter scherm (27%) en op de derde plek een dualcore-processor (slechts 12%!). Het is wel duidelijk: batterijduur is een heet hangijzer, maar uit alles blijkt dat Apple ermee aan het werk is. Het bedrijf dient steeds meer patentaanvragen in, die te maken hebben met een nieuwe generatie brandstofcellen.


In twee recent verschenen patentaanvragen wordt beschreven hoe batterijen kunnen worden ontwikkeld voor MacBooks en iOS-apparaten, die wekenlang meegaan. De 22e december publiceerde het Amerikaanse Patent & Trademark Office een aantal patentaanvragen waarin hun brandstofcellenproject nader wordt uitgelegd. Het nieuwe type batterijen is bedoeld voor draagbare apparaten. Afgelopen oktober verscheen Apple’s eerste patent rondom dit onderwerp, waarin de grote lijnen werden uitgezet. Nu zijn details ingevuld, zoals het gebruiken van MagSafe-connectors voor het opladen van een iPhone of MacBook. Het lijkt erop dat Apple op het punt staat een doorbraak te forceren.

brandstofcel-appleBrandstofcellen bestaan al een aantal jaren (zie de brandstofcel op de foto hierboven, gemaakt door de NASA), maar echt doorgebroken in mobiele telefonie en laptops is de technologie nog niet. In plaats daarvan blijven we aanmodderen met apparaten die hoogstens een dag meegaan. In de twee documenten die nu bij de USPTO liggen, zegt Apple dat de brandstofcel die ze hebben ontwikkeld de noodzaak voor een grote en zware batterij opheft. Een waterstofcel zet waterstof en zuurstof om naar water en elektrische energie. Het enige bijproduct is water, waardoor de batterijen geen schadelijke stoffen hoeven te bevatten en veel langer meegaan. De technologie kan al worden gebruik in elektrische auto’s. Apple trekt in de patentaanvraag nogal wat wereldleed uit de kast om uit te leggen waarom deze brandstofcellen beter zijn: de Verenigde Staten zijn erg afhankelijk van fossiele brandstoffen, waardoor politieke en militaire relaties moeten worden onderhouden met onstabiele regeringen in het Midden Oosten. Bovendien staan de eigen inwoners bloot aan de gevaren van offshore boorplatformen. Consumenten worden zich er steeds meer van bewust dat ze liever herbruikbare energiesoorten gebruiken. Het mooie is dat de brandstofcellen bijna alleen maar voordelen hebben. Ze zijn kleiner en lichter dan gewone batterijen en gaan langer mee. Elektronische apparaten kunnen dagen of zelfs wekenlang meegaan, schrijft Apple in de nieuwe patentaanvragen, die de naam ‘Fuel Cell System to Power a Portable Computing Device’ and ‘Fuel Cell System Coupled to a Portable Computing Device’ dragen.

Tipgever: 19charlie56

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 april 2012 om 14:27
Onderwerp
Categorie
iDevices

Reacties: 50 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.