Apple verslaat RIM in wereldwijde smartphone-verkoopcijfers

Apple heeft meer smartphones verkocht dan RIM, blijkt uit cijfers van StrategyAnalytics. Apple verkocht meer iPhones dan er Blackberry's werden verkocht op wereldwijd niveau.

blackberry torchIn de VS is de BlackBerry nog steeds de meest populaire smartphone en ook bij Nederlandse telecomwinkeliers blijkt de BlackBerry het opvallend goed te doen. Maar wereldwijd lijkt er een kentering gaande. Volgens StrategyAnalytics heeft Apple voor het eerst meer toestellen verkocht dan BlackBerry-fabrikant RIM. Apple verkocht 14,1 miljoen telefoons in het afgelopen kwartaal, RIM slechts 12,1 miljoen. Nokia staat nog steeds op de toppositie met 26,5 miljoen toestellen, maar daalt sterk, heeft te kampen met weglopende topmannen en moet 1.800 medewerkers ontslaan. RIM heeft ook te maken met een daling, maar die verloopt minder dramatisch. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers sprak Steve Jobs over RIM.

We’ve now passed RIM. And I don’t see them catching up with us in the foreseeable future. They must move beyond their area of strength and comfort, into the unfamiliar territory of trying to become a software platform company.

RIM is gewend om smartphones te maken met een makkelijk te gebruiken QWERTY-toetsenbordje. Nu ze een eigen tablet hebben aangekondigd en van plan zijn om een softwareplatform op te bouwen via de Blackberry App World, moeten ze buiten hun eigen comfort zone treden en proberen een inhaalslag te maken. Jobs zei verder:

I think it’s going to be a challenge for them to create a competitive platform and to convince developers to create apps for yet a third software platform after iOS and Android. With 300,000 apps on Apple’s App Store, RIM has a high mountain ahead of them to climb.

RIM’s CEO Jim Balsillie reageerde erop door Apple’s . Hij beweert dat 7 inch tablets een belangrijk deel van de markt zullen innemen, dat gebruikers Flash-ondersteuning willen en dat ontwikkelaars meer opties willen dan het gesloten systeem van Apple. Ook is RIM het niet eens met Apple’s vergelijking van een Apple-kwartaal dat in september eindigde met een RIM-kwartaal dat in augustus eindigde. In de zomermaanden zijn de verkopen altijd wat lager.

We think many customers are getting tired of being told what to think by Apple. And by the way, RIM has achieved record shipments for five consecutive quarters and recently shared guidance of 13.8 – 14.4 million BlackBerry smartphones for the current quarter. Apple’s preference to compare its September-ending quarter with RIM’s August-ending quarter doesn’t tell the whole story because it doesn’t take into account that industry demand in September is typically stronger than summer months, nor does it explain why Apple only shipped 8.4 million devices in its prior quarter and whether Apple’s Q4 results were padded by unfulfilled Q3 customer demand and channel orders.

Balsillie presteerde het ook nog om in zijn verhaal tweemaal het woord distortion field te noemen, voor mensen die verblind zijn door de Apple-marketing. Toch is StrategyAnalitics op basis van eigen cijfers van mening dat Apple toch echt RIM heeft ingehaald. Eerder deze week was er ook al in het nieuws, dat de iPhone de strijd om de zakelijke klant gaat winnen. Volgens een analist is er een kloof ontstaan tussen RIM en de twee leidende concurrenten Apple en Google, die RIM niet zomaar kan inhalen.

Although RIM is attempting to make gains in this area as highlighted by the recent acquisition of California-based Cellmania, we believe the gap between RIM and the two leading competitors (Apple and Google) in the consumer market is increasing every quarter.

RIM schiet onder andere tekort als het om apps gaat: er zijn maar 10.000 apps beschikbaar voor BlackBerry terwijl er 300.000 voor de iPhone zijn. Zakelijk gezien zou populariteit van de iPhone bij consumenten wel eens een domino-effect kunnen hebben. Belangrijke RIM-klanten zijn daardoor geneigd om over te stappen naar de iPhone.

Reacties: 24 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.