Apple-sluikreclame te zien in 42,5 procent van topfilms

·

muppets_iphoneAls je graag naar films kijkt zie je opvallend vaak mensen met een Macbook of een iPad. Apple is koploper op het gebied van product placement, een duur woord voor sluikreclame. In maar liefst 42,5 procent van de meest populaire Amerikaanse films is een Apple-product zoals een iPad of iPhone te zien. Maar het gebeurt ook in tv-series: in de laatste aflevering van House gebruikte iedereen in het team een iPhone. En wie kent niet de MacBook van Carrie in Sex And The City? Er zijn zoveel Apple-producten te zien dat Apple ook deze keer de hoofprijs won bij de Brandcameo Awards in de categorie Overall Product Placement.

Van de 40 films die de nummer 1-positie haalden in de VS, bevatten 17 stuks een verwijzing naar Apple-producten. Een voorbeeld daarvan was Mission Impossible 4, waar gedurende vijf minuten Apple-producten te zien waren. Het leverde een advertentiewaarde op van 23 miljoen dollar. Er zijn in topfilms tweemaal zoveel iMacs, MacBooks en iOS-producten te zien dan producten van andere merken. Ook goed scoorden Dell, Chevrolet en Ford op de tweede plaats (22,5%) en Cadillac, Coca-Cola en Mercedes Benz op de derde plaats (17,5%). De laatste tijd is de hoeveelheid product placement gestegen. Kijk je namelijk naar de periode tussen 2001 en 2011, dan waren in éénderde van de top 1-films producten van Apple te zien.

Apple beweert zelf niet voor product placement te betalen, dus het gaat om gratis publiciteit. In 2012 gaat Apple de prijs ongetwijfeld opnieuw winnen, want in 50% van de topfilms waren al Apple-producten te zien.

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture. Deze maand verschijnt na twee jaar schrijven, schrappen en testen haar boek 'Fit met apps en wearables'. Nu in de boekwinkel!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.