Apple en Samsung: twee strategieën, twee winnaars

·

apple samsungLater vandaag gaat Apple bekendmaken hoeveel iPhones er het afgelopen kwartaal zijn verkocht. De vergelijking met Samsung is daarbij gemakkelijk gemaakt. Beide bedrijven hadden in het vierde kwartaal van 2011 een vrijwel gelijk marktaandeel van bijna 25% en het aantal verscheepte toestellen naderde de 100 miljoen op jaarbasis. Beide bedrijven zijn succesvol op hun eigen manier, met een eigen strategie. Apple verkoopt maar één smartphone, Samsung vele tientallen varianten.

Bij Apple ligt de nadruk op design en winstgevendheid, terwijl Samsung voor schaalgrootte en het tevredenstellen van zoveel mogelijk partners kiest. Apple investeert zwaar in het merk en in winkels, terwijl Samsung het productieproces zodanig probeert te stroomlijnen dat de winst maximaal wordt. Beide strategieën leiden tot succes.

apple samsung

Via: Wall Street Journal

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture. Deze maand verschijnt na twee jaar schrijven, schrappen en testen haar boek 'Fit met apps en wearables'. Nu in de boekwinkel!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.