Apple en Samsung: twee strategieën, twee winnaars

24 april 2012, 20:30 · Gonny van der Zwaag

apple samsungLater vandaag gaat Apple bekendmaken hoeveel iPhones er het afgelopen kwartaal zijn verkocht. De vergelijking met Samsung is daarbij gemakkelijk gemaakt. Beide bedrijven hadden in het vierde kwartaal van 2011 een vrijwel gelijk marktaandeel van bijna 25% en het aantal verscheepte toestellen naderde de 100 miljoen op jaarbasis. Beide bedrijven zijn succesvol op hun eigen manier, met een eigen strategie. Apple verkoopt maar één smartphone, Samsung vele tientallen varianten.

Bij Apple ligt de nadruk op design en winstgevendheid, terwijl Samsung voor schaalgrootte en het tevredenstellen van zoveel mogelijk partners kiest. Apple investeert zwaar in het merk en in winkels, terwijl Samsung het productieproces zodanig probeert te stroomlijnen dat de winst maximaal wordt. Beide strategieën leiden tot succes.

apple samsung

Via: Wall Street Journal

Onderwerpen
door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture en drijvende kracht achter de redactie. Ze is gek op productiviteitsapps en apps waarmee je fit kunt worden.

12 reacties

  • L23
    2 years

    De strategie van Samsung gaat toch ook voor Apple op?

    Antwoord Quote

  • Eddy
    2 years

    Zo zie je maar…

    Antwoord Quote

  • Ikke
    2 years

    En de vele rechtszaken zijn met een sisser afgelopen maar hebben voor beide partijen veel gratis naambekendheid opgeleverd. Zeer goede marketingstrategie.

    Antwoord Quote

  • Kyhd
    2 years

    @L23

    Bekijk de vergelijking nog eens goed;)

    Van Samsung erg knap dat de verkoop extreem is gestegen. Van Apple knap dat ze het met 1 nieuw toestel per jaar doen, qua omzet.

    Antwoord Quote

  • pandinus
    2 years

    Apple die maar 1 model verkoopt…?
    3GS, 4 en 4S.

    Antwoord Quote

  • Sam
    2 years

    Ze lijken erg op elkaar. Echter Apple verkondigd dat ze er zijn om goede producten voor ons te maken! Helaas is men de laatste jaren meer op winst uit dan expliciet goede producten maken.

    Antwoord Quote

  • Fred
    2 years

    Kleine opmerking: bij annual shipments is bij apple de groei eerder lineair en bij samsung exponentieel. We zullen zien wat dat geeft in 2012

    Antwoord Quote

  • ASN
    2 years

    Het klopt eigenlijk niet meer dat Apple slechts één smartphone verkoopt. Apple verkoopt namelijk de iPhone 3GS, de iPhone 4 en de iPhone 4S. Zijn dus 3 modellen, en ze hebben in de cijfers ALLE modellen mee genomen. De 3GS zal het minst worden verkocht (in Nederland wordt hij amper nog aangeboden zelfs, wij (KPN) hebben em niet eens meer in de winkels).
    De iPhone 4S zal ongetwijfeld voor het meeste verkoop hebben gezorgd, maar de iPhone 4 verkoopt nog steeds heel goed, goed geprijsd vergeleken met de 4S, goedkopere abo’s, minder bijbetalen en voor de meeste mensen (die geen iPhone hebben of overstappen van een oude model) zullen het verschil verwaarlozen tussen de 4 en de 4S.

    Desalniettemin is het een hele mooie prestatie natuurlijk. En nu wachten op the new iPhone…

    Antwoord Quote

  • Helmut
    2 years

    Worden de oudere modellen niet als andere types gezien?

    Antwoord Quote

  • Frankie
    2 years

    Bij marketing opleidingen wordt je uitgelegd dat het beter is om 10 keer €0.10 winst te behalen i.p.v. 1 keer €1.-
    Dit om de continuïteit te waarborgen als het even wat minder gaat.

    Antwoord Quote

  • dutchie
    2 years

    @ASN

    Ik denk dat het over 1 toestel per jaar gaat… Het is logisch dat het oudere model nog 1 of 2 jaartjes blijft hangen als het “budget-model”

    Antwoord Quote

  • Bubbly
    2 years

    @ASN:
    Apple verkoopt 1 nieuw product tegelijk in de iPhone-lijn, Samsung verkoopt er vele meer tegelijk. Daarbij klopt het dat Apple 1 telefoon per jaar aanhoudt (gemiddeld genomen) en dat Samsung elke paar maanden een vervanger, opvolger, broertje, broer of kloon aankondigt.

    Antwoord Quote

Comments are closed.