Apple bevestigt WiFi-problemen van iPad

07 april 2010, 08:10 · Jeroen Reumkens

ipad 3gMomenteel doen op meerdere websites en fora verhalen de ronde over een slechte WiFi-verbinding op de iPad. Zelfs op het forum van Apple verschijnen steeds meer van deze berichten. In eerste instantie bleef het vanaf de kant van Apple stil, maar al snel kwam Apple met een verklaring waar zij aangeeft dat er inderdaad problemen zijn met de WiFi-verbinding van de tablet.

De problemen van de gebruikers variëren sterk. Sommigen zeggen dat ze helemaal geen verbinding kunnen maken met het netwerk nadat de tablet is opgestart, terwijl anderen juist enkel signaal ontvangen als ze heel dicht bij het draadloze toegangspunt in de buurt zijn. In het laatste geval is het nut van een draadloos netwerk natuurlijk volledig teniet gedaan. Ook zijn er nog andere gebruikers die aangeven dat ze last hebben van spontaan uitvallende netwerken, op plaatsen waar andere apparaten nog normale verbinding hebben (inclusief andere apparaten van Apple).

Apple heeft als reactie hierop een kleine supportpagina opgezet, waar de gebruikers geïnformeerd worden over het probleem. Apple geeft echter op deze pagina wel aan dat het probleem zich enkel voor doet met een specifieke router. In een FAQ op de website geeft een medewerker van Apple ook nog een aantal tips en links over hoe het probleem verholpen zou kunnen worden. Sommige zijn bruikbaarder dan anderen. Het is immers niet de bedoeling dat je naast de router moet gaan zitten met je iPad.

Onderwerpen
door Jeroen Reumkens

    13 reacties

    • dannyy
      4 years

      Met 1 specifieke router? Dus niet 1 specefiek router merk(Lynksyss of zo)? Ik wilde van de week een N router gaan kopen voor mijn iPad. Maar als er echt zoveel problemen mee zijn, kijk ik eerst wel hoe het met deze router gaat.

      Antwoord Quote

    • Dit is vooralsnog wel een heel magere supportpagina, die deze naam amper mag dragen. ‘Probeer je router opnieuw op te starten’. ‘Zorg voor de laatste firmware-updates van je router’. ‘gebruik niet meer dan 1 WEP-key in je router’. Het lijkt wel alsof ik de T-mob helpdesk aan de lijn heb ;-)

      Kortom: het ligt zo’n beetje in 90% van de gevallen aan de router en nooit aan de hard/software van Apple. Tuurlijk.

      Toegegeven, het is nog vroeg – hopelijk kunnen ze het probleem in de loop van de tijd precisieren en via software-updates verhelpen.

      Antwoord Quote

    • Nick
      4 years

      Dit is absoluut mogelijk, sommige types hebben gewoon problemen. Ik heb dit meegemaakt met een heel specifieke wirelesskaart en router. Nieuwer kaart en de boel was opgelost. Ach koop gewoon allemaal een Airport dan is ‘t in orde : )

      Antwoord Quote

    • Tsjaap
      4 years

      @Nick
      Eens…Op de support pagina zijn echter ook mensen te vinden die last hebben van uitvallende Wifi ism Time Capsule of Airport Extreme.

      Ben binnenkort in US. Als ik een iPad koop wil ik dat hij daar ter plekke wordt geactiveerd. Alle Apple stores beschikken over Wifi, dus dan kan ik gelijk testen of de verbinding goed blijft (ff rondje lopen door de store).

      Wil er niet pas in NL achter komen dat ‘mijn iPad’(klink goed overigens) last heeft van verbindingsproblemen. Je gaan nl niet zo maar ff terug naar de Apple store om hem in te ruilen.

      Antwoord Quote

    • Nick
      4 years

      Origineel geplaatst door Tsjaap
      niet pas in NL achter kome

      Heb je gelijk in, zelfde situatie hier. Ik blijf een aantal dagen daar en heb wifi in huis dus ga het ook testen. De garantie is hier bijna niet te claimen is mijn ervaring.

      Antwoord Quote

    • Emiel
      4 years

      Met mij Iphone en mijn oude router (belkin) kon ik ook geen goed gebruik maken van het wireless netwerk terwijl ik met mijn nieuwe linksys geen probleem heb. Dus het is mogelijk.

      Antwoord Quote

    • John
      4 years

      Bij Apple moet je NOOIT de eerste levering apparaten kopen, na ervaringen met de witte MacBook en de eerste iPhone 3G weet ik dat je beter een paar maanden kunt wachten. De wifi problemen beperken zich niet tot bepaalde routers, de ontvangst is in het algemeen slecht.

      Antwoord Quote

    • Xeno
      4 years

      Het zou inderdaad een kombinatie zijn, ik heb een airport extreme dual band N/G, en die kan op de dual stan geen goede snelheid geven, en dit probleem is ook door andere ondervonden, maar op alleen G gaat het prima.

      Hopelijk kan ik het morgen met mijn iPad testen :)

      Antwoord Quote

    • Tsjaap
      4 years

      @Xeno
      Wil je ons op de hoogte houden? Anders moet ik misschien het advies van John opvolgen.

      Antwoord Quote

    • Hank
      4 years

      Maak je geen zorgen de iPad werkt prima met wifi
      Heb zelf een zyxel router en kan zelfs met me iPad buiten internetten de verbinding is beter dan met me iPhone

      Antwoord Quote

    • Glenn
      4 years

      iPad zojuist ontvangen een gelukkig geen probleem met de wifi. Getest op een Fritz en een zyxel van de buren.
      Verbinding is inderdaad beter dan met mijn iPhone 3GS .

      Antwoord Quote

    • Appelflap
      4 years

      Het gaat dus voornamelijk om dualband routers. Dus Wireless N in combinatie met Wireless B/G ineen.

      Als je dus (separaat) een Wireless N met SSID AccesPoint1 en een B/G met SSID AccesPoint2 hebt dan zou er geen vuiltje aan de lucht zijn.

      Antwoord Quote

    • Hans
      4 years

      Ik ben een van de gelukkige met familie in de VS en ben al in het bezit van een iPad. Ik kan bevestigen dat de verbinding niet sterk is. Wel balen, vooral als je afhankelijk bent van de router in een hotel bijvoorbeeld. Ik heb verbinding maar erg traag terwijl de laptop naast mij geen problemen heeft. Verder is de iPad alles wat ik ervan verwachtte en meer. Met een goede verbinding natuurlijk helemaal want ik kwam erachter dat je bijna niets kan met de iPad zonder internet :-)

      Antwoord Quote

    Comments are closed.