Amerikaanse tieners hebben meeste bewondering voor Steve Jobs

Uit onderzoek onder Amerikaanse tieners, waarin hen werd gevraagd voor welke ondernemer zij de meeste bewondering hebben, staat Apple-topman Steve Jobs met stip bovenaan.

Steve JobsAmerikaanse tieners hebben de meeste bewondering voor Apple-topman Steve Jobs. Dat is althans de conclusie van een onderzoek (PDF) onder tieners in de Verenigde Staten, dat elk jaar wordt uitgevoerd. Voor het onderzoek werden duizend tieners middels een telefonische enquête gevraagd voor welke ondernemer zij de meeste bewondering hebben. De tieners konden kiezen uit een vast rijtje personen. Bijna een kwart (23 procent) van de respondenten geeft aan de meeste bewondering te hebben voor Steve Jobs, de mede-oprichter en CEO van Apple. Toch is dat wel iets minder dan vorig jaar: toen scoorde Jobs nog 35 procent onder de tieners.


Uit het onderzoek blijkt ook dat tieners opkijken tegen schrijfster J.K. Rowling, bekend van de boeken over de tovenaarsleerling Harry Potter, en mediavrouw Oprah Winfrey. Zij zijn met respectievelijk 17 en 14 procent de nummers twee en drie in het onderzoek. Rapper Jay-Z kon op 13 procent van de stemmen rekenen. Opvallend is dat Facebook-oprichter Mark Zuckerberg ondanks de populariteit van zijn sociale netwerk (meer dan een half miljard gebruikers wereldwijd) door tieners nauwelijks bewonderd wordt. Hij kreeg slechts zes procent van de stemmen en staat daarmee op een gedeelde vijfde plaats met skateboarder Tony Hawk.

De tieners werd niet alleen gevraagd voor wie ze de meeste bewondering hebben, maar ook welke kwaliteiten zij het meest in deze ondernemers bewonderen. Hieruit blijkt dat rijkdom en roem, zoals je wellicht zou verwachten, bij de ondervraagde tieners juist níet op de eerste plaats staat. Slechts tien procent noemde dit als belangrijkste kwaliteit. 31 procent bewondert ondernemers die ‘een verschil in de levens van mensen maken’ en ‘succes op meerdere gebieden’ wordt door evenveel mensen genoemd als een kwaliteit waarover een ondernemer dient te beschikken.

Voor de tieners in het onderzoek geldt ‘voor jezelf werken’ met 27 procent als de belangrijkste aansporing om zelf een ondernemer te worden. Ook het ‘bepalen van je eigen toekomst’ scoort met 24 procent hoog bij de tieners. Dit wordt ook grotendeels bepaald door de Amerikaanse cultuur, waarin ‘The American Dream’ centraal staat: je kunt alles worden wat je wilt, maar je moet het wel zelf doen. ‘Goed doen’ is met vijftien procent de minst belangrijke reden voor tieners om ondernemer te worden.

Via: TechCrunch

Reacties: 26 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.