Abonnement opzeggen: wel of niet mogelijk?

Abonnement opzeggen of niet? Het blijft een heet hangijzer. Gregor Biljardt zocht het verder uit en richtte een speciale website ervoor op: telefoonopzeggen.nl.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

contractDe afgelopen dagen is er op iPhoneclub veel te doen geweest over wijzigingen in abonnementen, bepalingen in de Telecommunicatiewet en de mogelijkheid om je abonnement op te zeggen. Het ging toen om de wijzigingen in roamingtarieven bij de Nederlandse operators. Er was veel discussie (en onduidelijkheid) of de Telecommunicatiewet aanknopingspunten biedt om je abonnement te mogen opzeggen. Gregor Biljardt, die op iPhoneclub wel eens als ontwikkelaar is langsgekomen (hij maakte de apps BMIChecker en TvGidsje), zocht het verder uit. Hij opende er een speciale website voor en kwam met hulp van enkele deskundigen tot de conclusie dat opzeggen van abonnementen toch wel mogelijk zou moeten zijn.


Gregor heeft er een artikel over geschreven, dat in PDF-formaat van zijn nieuwe site telefoonopzeggen.nl te downloaden is: Telefooncontract opzeggen. In het document beredeneert Gregor dat je je abonnement van T-Mobile kunt opzeggen omdat er een wijziging in tariefzones heeft plaatsgevonden: Afrika is in de nieuwe zone 4 terechtgekomen, die veel duurder is dan de oude zone 3. Tipgever Juan stuurde ons via e-mail nog de aanvulling, dat je in zone 1 voor €5 onbeperkt kon internetten. Ook dat blijkt gewijzigd, zonder dat het aan de klanten is gecommuniceerd zoals de Telecommunicatiewet vereist. Verder is het zo, dat T-Mobile de algemene voorwaarden per 1 juli 2009 wijzigt, zoals tipgever Rutger ontdekte. De opzegtermijn wordt, ook voor bestaande klanten, verkort van 3 naar 1 maanden. Dat is een wijziging in je voordeel, maar de wijzigingen in tariefzones zijn dat niet.

Bij KPN en dochters Hi/Telfort/Debitel, Vodafone, Wireless Circle, Trendcall en Chippie speelt dat in sommige gevallen na de eerste minuut niet meer per seconde wordt afgerekend. Een telefoongesprek van 1:30 minuten wordt dan afgerekend als 2 minuten. KPN, T‐Mobile, en Vodafone zijn operators die dit doen, maar niet in alle gevallen. Er zijn ook mensen die in hun huidige voorwaarden zien staan, dat er nog steeds per seconde wordt afgerekend. Ook is het zo, dat sommige operators het afrekenen per minuut alleen doen bij bellen in het buitenland. En daarnaast speelt ook nog mee, dat je bij een wijziging moet kunnen aantonen dat jij er persoonlijk nadeel van ondervindt: je kunt wel klagen dat bellen naar Afrika duurder is geworden, maar als je de afgelopen vijf jaar nooit naar Afrika hebt gebeld is lastig hard te maken waarom jij je benadeeld voelt. Kortom: een lastige kwestie, waar uiteindelijk misschien wel een rechter aan te pas moet komen om duidelijkheid te verschaffen. Wordt dus vervolgd.

Mocht je aanvullingen of correcties hebben, dan kun je ze melden bij Gregor, die daarop zijn document zal aanpassen.

Meer info: telefoonopzeggen.nl

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 november 2009 om 1:15
Categorie
Providers

Reacties: 239 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.