De nieuwsbrief van iPhoneclub en gemiste koopjes (beginners)

Uitleg over de nieuwsbrief van iPhoneclub: waarom koopjes al voorbij zijn als je de nieuwsbrief krijgt en waarom iPhoneclub zelf geen nieuwsbrief maakt.

nieuwsbriefRegelmatig krijgen we vragen over ‘onze’ nieuwsbrief: of we even een mailadres willen wijzigen en waarom de koopjes alweer voorbij zijn. De laatste tijd worden die reacties talrijker en iets grimmiger van toon. Zo zijn er lezers die ons ter verantwoording willen roepen, omdat ze per ongeluk tóch een app hebben gekocht die niet meer gratis was. Omdat er blijkbaar een nieuwe generatie iPhone-gebruikers is bijgekomen, wil ik in dit artikel wat uitleg geven over een paar zaken: hoe een nieuwsbrief werkt, hoe het koopjessysteem van de App Store werkt en waarom de nieuwsbrief eigenlijk helemaal niet van ons is.


De meeste mensen die ons een mailtje sturen over de nieuwsbrief krijgen een ontnuchterend mailtje terug: de nieuwsbrief is helemaal niet van ons, dus we kunnen er geen invloed op uitoefenen, bepalen niet hoe laat de nieuwsbrief wordt verstuurd, wat de opmaak is en hebben dus ook geen toegang tot het adressenbestand.

Het is niet ‘onze’ nieuwsbrief

Dat zit zo: we zijn voor iPhoneclub ooit de dienst Feedburner van Google gaan gebruiken, voor het samenstellen van onze RSS-feed (zie Wikipedia voor een uitleg van het begrip RSS). We zijn Feedburner gaan gebruiken omdat deze dienst allerlei mogelijkheden biedt om bijvoorbeeld statistieken te verzamelen: je hebt een beter zicht erop hoeveel mensen zich hebben ingeschreven en hoe de groei van het aantal inschrijvingen verloopt.

Wat we bij de ingebruikname van Google Feedburner niet beseften, is dat Google daarbij als een soort gratis service alle artikelen die via de RSS-feed zijn gepubliceerd, dagelijks bij elkaar veegt en als nieuwsbrief verstuurt. Onze eerste communicatie met lezers over die beruchte nieuwsbrief verliep dan ook wat stuntelig: “Onze nieuwsbrief? Welke nieuwsbrief? Die hebben we helemaal niet!” Toen mensen ons screenshots van de nieuwsbrief gingen toesturen stonden wij ook een tijdje perplex: wie maakte die nieuwsbrief en waarom wisten wij er niets van? En: wat moesten we met alle lezersvragen van mensen die via-via van een vriend of collega hadden gehoord dat we een nieuwsbrief hadden en zich afvroegen, hoe ze zich konden abonneren? We hadden zelf ook geen idee en hebben een tijdlang doodleuk tegen onze lezers zitten beweren dat we helemaal geen nieuwsbrief hébben. Mensen die met screenshots van de nieuwsbrief aan kwamen zetten, konden namelijk niet aanwijzen waar ze zich hadden geabonneerd.

De nieuwsbrief van Feedburner

Uiteindelijk kwamen we erachter dat je je kunt inschrijven via deze link: http://feedburner.google.com/fb/a/mailverify?uri=iPhoneclub. Zoals al aangegeven: het maken van de nieuwsbrief gebeurt buiten ons om. Wij hebben er nooit opdracht toe gegeven, het is een ongevraagde consequentie van het feit dat wij ooit Feedburner zijn gaan gebruiken. We hebben bij de in gebruikname een vinkje laten staan bij de optie ‘subscriptions by email’, waarbij we ons niet realiseerden dat dit tot zoveel ophef over dé nieuwsbrief zou gaan leiden.

website-feedburnerDat Google een verzendadres van iPhoneclub zelf gebruikt (het adres waarmee we ons bij Feedburner hebben ingeschreven), wekt nog eens extra de indruk dat wij zelf de nieuwsbrief samenstellen, maar dat is niet zo. We zouden actie kunnen ondernemen, om te voorkomen dat Google Feedburner nog steeds een nieuwsbrief verstuurt. Maar daarmee zouden we een hoop lezers duperen die het blijkbaar wél fijn vinden om elke ochtend een nieuwsbrief in hun mailbox te vinden. We laten het daarom maar zo, met als enige vervelende consequentie voor ons de regelmatig binnenkomende vragen van mensen die zich willen abonneren of die boos zijn omdat een bepaalde app een dag later niet meer in de aanbieding is. Met dit artikel hoop ik dat een hoop van die vraagtekens bij lezers zijn opgelost. Dat de toon van de mailtjes wat harder wordt nemen we maar op de koop toe, want dat is een natuurlijke ontwikkeling: mensen komen lang niet meer allemaal naar iPhoneclub vanwege een community-insteek (‘wat kan ik bijdragen?’) maar steeds meer als consument (‘ik wil bediend worden!’). Je ziet dat ook aan de toon van de reacties onder artikelen.

Feedburner noemt het zelf overigens geen nieuwsbrief maar een ‘abonnement per e-mail’, zoals je hieronder ziet. Bij iPad Planet hebben we de optie bewust uitgeschakeld, omdat we de verwarring die bij iPhoneclub rond de nieuwsbrief is ontstaan, wilden voorkomen. We denken na over een eigen nieuwsbriefoplossing, maar dat duurt altijd iets langer dan (vooral vanwege de vele wettelijke regels waaraan je tegenwoordig als nieuwsbriefaanbieder moet voldoen).

feedburner-subscriptions

Bij de inschrijving van de nieuwsbrief zul je overigens ook zien, dat nergens het logo van iPhoneclub te zien is. Je ziet alleen de logo’s van Feedburner. Verder zul je op iPhoneclub nergens instructies aantreffen om je op ‘onze’ nieuwsbrief te abonneren. Nogmaals: Google Feedburner maakt deze nieuwsbrief buiten ons om, we laten het oogluikend toe maar de nieuwsbrief wordt niet door ons gemaakt, dus voor support en andere zaken moet je bij Google zijn, niet bij ons.

Hoe een nieuwsbrief werkt

Het is misschien wat lachwekkend om uit te leggen hoe een nieuwsbrief werkt, maar gezien de reacties die we krijgen is er toch behoefte aan. Een nieuwsbrief bestaat meestal uit een verzameling artikelen die al eerder op een website zijn verschenen. Je kunt zo’n nieuwsbrief pas achteraf gaan verzenden, op het moment dat er meerdere artikelen op de site staan, bijvoorbeeld een stuk of 10 (je kunt ook compleet nieuwe content gaan schrijven, maar dat is bij de meeste websites tijdtechnisch niet haalbaar). Als wij een artikel over afgeprijsde apps publiceren, is er grote kans dat er alweer wat tijd is verstreken, op het moment dat het artikel uiteindelijk in de nieuwsbrief verschijnt. Hoe je het ook bekijkt: een nieuwsbrief lees je om achteraf te kunnen lezen wat er op een bepaalde website is verschenen. Als je bovenop het nieuws wil zitten en meteen wil weten wat de belangrijke ontwikkelingen zijn, kies je een andere manier om een website volgen, bijvoorbeeld via RSS of door meermaals per dag rechtstreeks naar onze site te komen.

Bij het schrijven van onze artikelen, richten we ons op de lezers die op dat moment (of binnen een paar uurtjes) naar de site komen. We kunnen bij kortingsacties geen rekening houden met nieuwsbrieflezers, die pas een dag later de nieuwtjes onder ogen krijgen. We hebben geen voorspellende gaven en ook al zouden we dat hebben: als we artikelen zouden schrijven over apps die pas morgen in de aanbieding zijn, zou dat nog veel meer gemor opleveren bij onze dagelijkse bezoekers (een groep die veel groter is dan onze nieuwsbrieflezers).

Hoe acties in de App Store werken

gratis appsApple geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om applicaties tijdelijk in prijs te verlagen. De prijs van de app is meteen zichtbaar: als er ‘GRATIS’ staat is de applicatie gratis en als er een bedrag staat moet je ervoor betalen. Klinkt simpel en dat is het ook. Let dus altijd op wat er in de App Store staat, ook al wekt een iPhoneclub-artikel van gisteren de indruk dat de applicatie gratis is. Prijsacties duren meestal een dag en soms maar een paar uur. Teksten die in een nieuwsbrief zijn verstuurd en bij lezers in hun mailbox liggen, zijn niet meer op afstand te wijzigen. We kunnen dus niet achteraf een waarschuwing uitsturen dat een applicatie niet meer gratis is. Nu zijn er misschien mensen die bij hoog en bij laag blijven volhouden dat er toch echt ‘GRATIS’ in de App Store stond, maar dat er toch geld in rekening is gebracht. In dat geval zijn dergelijke prijsacties misschien niet zo geschikt voor je en kun je je beter beperken tot freeware. Als prijzen van applicaties wijzigen is dat altijd te merken omdat je een melding krijgt in de trant van ‘Dit artikel is tijdelijk niet verkrijgbaar’. Een paar minuten later verschijnt de app dan weer, voorzien van de nieuwe prijs.

Ga af op wat je met je eigen ogen in de App Store ziet staan, niet op informatie uit een artikel dat een dag eerder op iPhoneclub heeft gestaan!

Bij elk artikel een uitgebreide disclaimer?

Ja, we denken na over een betere oplossing. Maar het principe van een nieuwsbrief is dat er meerdere nieuwtjes in staan, die al eerder op de site zijn verschenen. Ook wanneer we zelf het initiatief oppakken en een nieuwsbrief maken, zal het versturen altijd áchteraf zijn.

Een goede oplossing is er echter niet van de ene op de andere dag (dus suggesties zijn welkom, maar kunnen niet altijd meteen toegepast worden). Bij een site als iPhoneclub zijn er altijd tientallen werkzaamheden waarmee we bezig zijn en tientallen suggesties die we ook nog zouden kunnen oppakken (van het maken van een iPad Planet-app tot het automatisch bijwerken van de featurebox bovenin de site). We proberen zoveel mogelijk dingen op te pakken, maar we hebben geen technisch team van 10 medewerkers zitten, dus: alles op z’n tijd, het komt als het komt.

Overigens blijft het altijd de verantwoordelijkheid van de lezer zelf dat hij/zij even controleert of een bepaalde app nog in de aanbieding is. Dreigementen als: “Het is jullie fout, dus regelen jullie nu maar dat ik mijn geld terugkrijg!” hebben daarom geen zin. Bij lijstjes met afgeprijsde apps zetten we meestal een disclaimer onderaan het artikel, dat we niet kunnen voorspellen wanneer een lezer naar de site gaat en dus ook niet kunnen voorspellen of de app dan nog steeds in de aanbieding is. Nu de actie AppEvent weer in volle gang is, zou het wat overdreven zijn om bij elk artikel steeds een disclaimer van een paar regels op te nemen, domweg omdat bepaalde lezers het principe van tijdelijke kortingen niet begrijpen (en de disclaimer waarschijnlijk toch niet lezen).

We gaan er vanuit dat 99,5% van onze lezers slim genoeg is om tijdelijke acties wél te begrijpen en met plezier de gratis apps meepakt als ze voorbij komen.

Reacties: 86 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.