Review: Air Sail, nieuwe game van Readdle

Air Sail is een game van Readdle, waarbij je een boot over een parcours moet bladeren, zonder daarbij bloemen, bladeren en rotsen te raken. Probeer zo snel mogelijk bij de finish te komen!

air sailReaddle, makers van ReaddleDocs, OneDisk en een reeks iPhone-applicaties waar geen lijn in valt te ontdekken (van Nuke-o-lator tot Shakespeare) heeft een nieuwe game uitgebracht. Het draait om een piepschuim bootje dat je door in de microfoon te blazen over een parcours kunt sturen. Er zitten 15 levels plus een tutorial-level in, waarbij het parcours gaandeweg moeilijker wordt. Onderweg kom je namelijk stenen, bloemen en leliebladeren tegen, waardoor het lastig wordt om door één keer te blazen je scheepje naar de finish te brengen.

Als beginnende speler (zeker als je de instructies niet hebt gelezen) is het even puzzelen hoe je het piepschuimbootje in beweging krijgt. Hij drijft namelijk vrij makkelijk af en je hebt maar beperkte tijd om bij de finish te komen. Blazen en gelijktijdig kantelen om het bootje bij te sturen is nog een hele klus, omdat er ook geen rem is. In het begin doe je elk level een paar keer opnieuw om een goede tijd neer te zetten (gek genoeg geldt dat niet voor het tweede level, want dat is opvallend makkelijk). Ben je niet op tijd bij de finish, dan hoor je een fluittoon waarna het bootje in stukken breekt.

Op warme dagen kun je met deze game een behoorlijk paars hoofd krijgen van al dat geblaas. Vandaar dat Readdle ook nog een tweede bedieningsmogelijkheid aanbiedt: via het touchscreen en daardoor ook geschikt voor iPod touch-bezitters die geen microfoon hebben. Je sleept daarbij met je vinger het bootje over het scherm. Dat klinkt makkelijker dan het is, omdat er onderweg stroming staat en je de boot niet met je vinger kunt sturen: je kunt het alleen vaart geven. Tegelijk ‘duwen’ en de iPhone kantelen om de obstakels te vermijden vergt wat oog-handcoördinatie, maar het is te doen. De parcoursen zelf zijn niet echt moeilijk; wat het moeilijk maakt is dat je in de beperkte tijd moeilijk bij de finish kunt komen. Eén onverwachte botsing met een lelieblad en je bent de klos.

De game is slimmer gemaakt dan je op het eerste gezicht zou denken: zo zoom je automatisch uit naarmate je sneller gaat, zodat je een groter deel van het parcours kunt overzien. Aan het begin van elk level krijg je geen plattegrond van het parcours, waardoor je vooraf maar moet afwachten waar de obstakels liggen.

De game bevat ook een multiplayervariant, waarbij twee personen op hun eigen iPhone proberen om zo snel mogelijk bij de eindstreep te komen. Dat werkt alleen als je met z’n tweeën op hetzelfde Wi-Fi-netwerk zit. De kans dat je zomaar iemand tegenkomt die ook Air Sail heeft gekocht is niet zo groot. Het is leuk, grappig en mooi gedaan, maar dat deze game net zo popuair wordt als Flight Control moet ik nog zien gebeuren.

Air Sail is een leuk spelletje om op een zomerse dag in de tuin of op het strand gedachteloos te spelen. Het is uitdagend en tegelijk ontspannend: het uiterlijk van het doorschijnende water met de stenen op de bodem doet wel wat denken aan Koi Pond. De uitvoering van de game is ook goed gedaan: mooie animaties, realistische geluiden van ruisend water als je boot over het parcours glijdt. Toch is het tegelijk een erg simpel spelletje dat voor de meeste mensen maar een beperkte houdbaarheidsdatum op je iPhone zal hebben.

Info: Air Sail

• Ontwikkelaar: Readdle
  • Applicatie: Air Sail