Haltes: nieuwe Nederlandse OV-app pakt het slimmer aan

Haltes is een nieuwe Nederlandse OV-app die laat zien wanneer jouw bus of tram stopt. Aan de hand van de bus- en tramlijnen die je invoert laat Haltes zien waar en wanneer je bus of tram kunt pakken.

haltes iphone appDe Nederlandse ontwikkelaar Rits Plasman heeft een nieuwe OV-app uitgebracht met de naam Haltes. De app is gemaakt vanuit het idee: “Hoe laat vertrekt mijn bus of tram?”. Veel mensen reizen namelijk met dezelfde lijnen, maar niet altijd op hetzelfde tijdstip. Je hebt dan geen zin om elke dag opnieuw de route te plannen, als je naar het werk of naar school gaat. Met Haltes kun je direct zien hoe laat de bus of tram vertrekt van de dichtstbijzijnde halte. Daarbij voer je de gewenste lijnen eenmalig in.

Het handige van Haltes is dat je de lijnen snel kunt vinden. Je kunt bijvoorbeeld ‘pont buiksloterweg’, ‘bus 413’ of ‘tram 5’ invullen om de gewenste lijnen op te zoeken. Het invullen van haltenamen heeft geen zin, want de app werkt alleen aan de hand van bus- en tramlijnen. Haltes toont daarna alle haltes in de buurt waar je op de gekozen lijnen kunt stappen.


Je ziet ook in één oogopslag wanneer de eerstvolgende instaptijden zijn en hoeveel minuten daarna de volgende bus of tram komt.

tram 17 haltesIk heb de app getest in Amsterdam, waar het prima werkte. Wel moet je er rekening mee houden dat je in de standaardversie van de app de vertrektijden van één lijn kunt zien. Met een eenmalige upgrade van €2,69 kun je dit uitbreiden naar meerdere lijnen. Dat is mooi, want zo kun je de app gratis uitproberen en heeft de ontwikkelaar ook nog de mogelijkheid om er iets aan te verdienen. Plasman: “Omdat Haltes anders is dan gebruikelijke (routeplanner) OV-apps heb ik besloten het gratis uit te brengen, zodat mensen kennis kunnen maken met het concept.”

Dat er over de app is nagedacht is te zien aan subtiele dingen, zoals het feit dat lijnen die je al hebt toegevoegd bij het zoeken in grijs worden weergegeven. Het zoeken werkt bovendien best snel en intuïtief: zodra je ‘bus’ intikt krijg je een lijst te zien van buslijnen met hun vertrekpunt en bestemming, zodat je meteen de juiste lijn kiest. De nadruk in de app ligt dus op lijnen en niet op haltes, wat eigenlijk een logische keuze is. Het gaat er immers om dat je de juiste lijn pakt en het maakt daarbij eigenlijk niet zoveel uit bij welke halte je dat doet, als ‘ie maar in de buurt is. De app had dus beter ‘Lijnen’ kunnen heten, maar dat zou weer verwarrend zijn. Waar Haltes geen rekening mee houdt is de tijd die je nodig hebt om naar de halte te lopen, maar dat kun je makkelijk zelf inschatten aan de hand van de getoonde afstand. Je moet 285 meter lopen en de tram vertrekt over 5 minuten? Moet lukken!

Waar Haltes wél rekening mee houdt is de actuele dienstregeling. Dat bleek op oudejaarsavond: rond 20:00 uur vertrokken de laatste trams en de app gaf correct aan dat de volgende tram pas over 696 minuten zou vertrekken. Ik heb niet kunnen testen of de app in heel Nederland werkt, dus dat zul je zelf even moeten bekijken, maar ik zie wel dat ook bus- en tramlijnen van andere grote steden worden getoond.

Haltes heeft vooral concurrentie van gratis apps zoals GVB en 9292. Voor fervente reizigers is Halte veel makkelijker: zodra je de app start laat Haltes zien waar de dichtstsbijzijnde haltes zijn, hoe laat de bus/tram daar vertrekt en over hoeveel minuten de volgende komt. Dat is de enige nuttige info die je wilt weten. Je kunt met een pijltjesicoon linksboven wisselen tussen de reisrichting (bij de meeste haltes rijden de bussen en trams immers twee richtingen op). Het enige wat nog wat onduidelijk is in de app, is dat je via het info-icoontje rechtsonder je lijst met haltes beheert. Dat had eigenlijk beter een tandwielicoontje kunnen zijn, want dat geeft een logischer verband aan met instellingen. Los daarvan ziet de app er mooi uit: er is gekozen voor een strak lettertype en de kaarten en getoonde informatie zien er overzichtelijk en professioneel uit.

Downloaden: Haltes (gratis, iPhone, iOS 6.0+)

Reacties: 13 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.