Haarscheurtjes in je iPhone, hoe zit het met garantie?

Een haarscheurtje in je iPhone? Amerikanen dienen dan meteen een juridische aanklacht in, maar in Nederland zijn we meestal iets realistischer: waar kun je terecht en en hoe werkt de procedure?
Marco Snels - · Laatst bijgewerkt:

haarscheurtje iphoneIn de VS loopt op dit moment een aanklacht over haarscheurtjes in de iPhone. Het zal nog wel even duren voor we de uitkomst daarvan horen: eerdere aanklachten hebben nog niet tot een rechtszaak geleid en mocht het zover komen, dan is de kans klein dat Apple wereldwijd een schadevergoeding gaat uitdelen. Maar hoe werkt dat in Nederland eigenlijk? Kun je met haarscheurtjes terug gaan naar de winkel en een nieuw toestel eisen? iPhoneclub-supermod Destiny heeft inmiddels heel wat informatie opgedaan, door eigen ervaringen en weet dus precies hoe het zit met garantie en omruilen.


Als je een iPhone met officieel abonnement hebt gekocht bij T-Mobile zelf of één van de andere aanbieders zoals The Phone House dan is de procedure het eenvoudigst. Valt de scheur onder de garantie, dan zal de iPhone worden opgestuurd naar het bedrijf Solid Vision in Rijswijk. Volgens Solid Vision vallen iPhones met haarscheuren alleen onder de garantie als ze niet voelbaar zijn. Als de haarscheuren wél voelbaar zijn, wordt het probleem gezien als een barst en gaan ze er vanuit dat dat de schade is ontstaan door vallen of stoten. Bij iPhones met haarscheuren die onder de garantie vallen wordt het toestel meteen omgeruild. Solid Vision heeft op dit moment genoeg iPhones op voorraad zodat je meteen een nieuwe krijgt toegestuurd. Het toestel is gloednieuw, dus geen refurbished exemplaar.

Het is niet nodig om je iPhone compleet met doos en accessoires op te sturen. Wat je van Solid Vision teruggestuurd krijgt is afhankelijk van wat je hebt ingeleverd: stuur je alleen een losse iPhone op, dan krijg je ook alleen een losse iPhone terug. Het blijkt wel eens voor te komen dat (T-Mobile)-telefoonwinkels de iPhone weigeren in ontvangst te nemen omdat bepaalde accessoires er niet bij zitten, maar dat is volgens een medewerkster van Solid Vision onzin. Je moet de iPhone zonder extra’s ook zonder gezeur kunnen inleveren.

Belgische iPhones worden naar het bedrijf Dynafix in Nuth gestuurd, die de iPhone eveneens omruilt als de haarscheurtjes niet voelbaar zijn. Je kunt de voortgang van de reparatie volgen via internet. Wil je achteraf nog je klachtomschrijving aanpassen, dan kan dat: een telefoontje naar Solid Vision of Dynafix is voldoende om een notitie bij je reparatie te laten zetten. Mocht de schade uiteindelijk niet onder de garantie vallen, dan krijg je waarschijnlijk geen onderzoekskosten berekend, zo valt in de ervaringen op ons forum te lezen. En een nieuwe iPhone krijg je in dat geval natuurlijk ook niet.

Heb je de iPhone buiten T-Mobile om gekocht, dan ligt de situatie iets gecompliceerder. Bij T-Mobile kun je niet terecht en bij Apple ook niet, want die zal voor eerstelijns support naar T-Mobile verwijzen. Winkeliers die simlockvrije iPhones (bijvoorbeeld uit Italië) verkopen zetten op hun website vaak dat je gewoon garantie via Apple krijgt, maar we zijn eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen daarmee. Moet je naar Apple Italië gaan om garantie te krijgen, word je van het kastje naar de muur gestuurd, of geven de webwinkeliers zelf garantie bij een haarscheurtje?

Met dank aan Destiny voor zijn onderzoekswerk.

Reacties: 75 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.