IKEA-catalogus 2013 krijgt interactieve smartphone- en tabletfuncties

IKEA gaat de catalogus van 2013 interactief uitvoeren. Een smartphone-icoontje in de gids geeft aan dat er interactieve extra content beschikbaar is, bijvoorbeeld filmpjes achter de schermen, interviews met ontwerpers en how-to-video's.

IKEA-2013-catalogDe IKEA-catalogus krijgt in 2013 augmented reality-toevoegingen. Sinds 1951 is de catalogus steeds dikker geworden en valt nu bij 211 miljoen mensen in 43 landen op de deurmat. In sommige landen komt de gids zelfs in meerdere versies uit: in totaal zijn er 63 versies. Voor het eerst gaat IKEA interactieve functies toevoegen, die je met je iPhone of iPad kunt bekijken.


Denk aan interviews met ontwerpers, instructiefilmpjes en fotogalerijen. Zo kan IKEA meer content aanbieden dan er in een gedrukte catalogus past. IKEA schakelde McCann-Erickson in om de vernieuwde catalogus te ontwikkelen. Visuele herkenning zorgt ervoor dat de pagina’s tot leven komen. Dit werkt op een manier die je al van Layar kent: door de smartphone op een gedrukte pagina te richten, worden de interactieve functies zichtbaar. Print wordt niet zomaar vervangen door digitale publicaties, maar we willen op dit moment nog een tussenoplossing: de gedrukte catalogus, met wat extra’s die je via de smartphone zichtbaar kunt maken.

https://www.youtube.com/watch?v=QQ8HNXtl7jQ&feature=player_embedded

De Amerikaanse IKEA-catalogus is in de week van 30 juli verkrijgbaar en bevat in ieder geval de interactieve functies, maar het is nog onduidelijk of IKEA de technologie wereldwijd heeft uitgerold. Bij bepaalde onderdelen in de gids zie je een iPhone-icoontje, die erop wijst dat er extra content beschikbaar is. Je krijgt kamers te zien waarin bepaalde producten staan uitgestald en je leest verhalen van mensen die de producten hebben helpen ontwikkelen.

De productie van de nieuwe catalogus begon bijna een jaar geleden in Zweden. IKEA heeft voor een betere papiersoort gekozen en biedt als voorheen inspiratie voor een mooier huis. Nieuw is ook dat IKEA het idee van woonkamer, slaapkamer en andere leefruimtes wat heeft losgelaten. Sommige mensen hebben immers één kamer waar ze 24 uur per dag kunnen doorbrengen; niet alleen studenten, maar ook mensen die in de stad wonen en zich door de hogere prijzen geen huis met tuin en inpandige garage kunnen veroorloven. In plaats van ‘slaapkamer’ gaat de catalogus nu uit van de categorie ‘slapen’, ongeacht in welke ruimte van het huis je dat doet.

Via: Ikeafans

Informatie

Laatst bijgewerkt
20 juli 2012 om 15:59
Onderwerp
Categorie
Lifestyle

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.